Orkestersnäcka på Göteborgsoperan

Syftet med en orkestersnäcka är att skapa ett akustiskt och visuellt rum på scenen, lämpat för konserter och körframträdanden i en operasal. Förslaget, som togs fram i samverkan med Johan Mestre, baserades på tre samverkande system: golvskärmar, takskärmar och en ljudridå. Orkestersnäckan blir en viktig del av scenrummet vid konsert, både som blickfång för publiken och som möblering kring musikerna. Skärmarna måste hålla en hög estetisk nivå, vara vacker att titta på behagliga att sitta nära, men också tåliga, robusta och lätta att hantera. Skärmarna spelar en viktig roll när operan för en kväll omvandlas till konsertsal! Vid bygget av Västlänken behövde några almar tas ner och inom vårt projekt föddes idén om att tillverka skärmarna av de träd som vuxit på platsen. Vi kontaktade Göteborgs Stad och de visade sig att de räddat dessa ståtliga träd från flismaskinen. Arbetslagen på Park och Natur kunde sedan tillsammans med oss såga upp Västlänksalmen och Björg tillverkade sedan prototyper av golvskärmar enligt förslagets principer.

Genom arbetsmetoden Acoustic Studio jobbar vi med akustiskt och arkitektoniskt utmanande uppdrag tillsammans med akustiker Johan Mestre och levererar en färdig produkt. Acoustic Studio passar för innovativa uppdrag, där det inte finns någon färdig produkt på marknaden, eller annan lösning att ta till på förhand. Processen är både utredande och praktiskt på samma gång. Vi varvar ljudmätningar med prototypbyggande, beräkningar med skisser och gör ofta fullskaletester på plats under arbetets gång, där kund och verksamhet kan vara delaktiga. Det är en kreativ process där vi arbetar med tekniska och estetiska frågor parallellt och där det gemensamma slutresultatet är målet för alla inblandade. Genom att gå ifrån den linjära processen och våga testa andra vägar hittar vi nya spännande lösningar.

Orkestersnäcka på Göteborgsoperan

Syftet med en orkestersnäcka är att skapa ett akustiskt och visuellt rum på scenen, lämpat för konserter och körframträdanden i en operasal. Förslaget, som togs fram i samverkan med Johan Mestre, baserades på tre samverkande system: golvskärmar, takskärmar och en ljudridå. Orkestersnäckan blir en viktig del av scenrummet vid konsert, både som blickfång för publiken och som möblering kring musikerna. Skärmarna måste hålla en hög estetisk nivå, vara vacker att titta på behagliga att sitta nära, men också tåliga, robusta och lätta att hantera. Skärmarna spelar en viktig roll när operan för en kväll omvandlas till konsertsal! Vid bygget av Västlänken behövde några almar tas ner och inom vårt projekt föddes idén om att tillverka skärmarna av de träd som vuxit på platsen. Vi kontaktade Göteborgs Stad och de visade sig att de räddat dessa ståtliga träd från flismaskinen. Arbetslagen på Park och Natur kunde sedan tillsammans med oss såga upp Västlänksalmen och Björg tillverkade sedan prototyper av golvskärmar enligt förslagets principer.

Genom arbetsmetoden Acoustic Studio jobbar vi med akustiskt och arkitektoniskt utmanande uppdrag tillsammans med akustiker Johan Mestre och levererar en färdig produkt. Acoustic Studio passar för innovativa uppdrag, där det inte finns någon färdig produkt på marknaden, eller annan lösning att ta till på förhand. Processen är både utredande och praktiskt på samma gång. Vi varvar ljudmätningar med prototypbyggande, beräkningar med skisser och gör ofta fullskaletester på plats under arbetets gång, där kund och verksamhet kan vara delaktiga. Det är en kreativ process där vi arbetar med tekniska och estetiska frågor parallellt och där det gemensamma slutresultatet är målet för alla inblandade. Genom att gå ifrån den linjära processen och våga testa andra vägar hittar vi nya spännande lösningar.