
Musica Vitae – Sigfridssalen
Fastigheten har en lång och innehållsrik historia som börjar redan 1750. Den sk Baumgartska gården utgör idag ett av stadens äldsta och mest prominenta byggnadsverk och i tillbyggnaden ligger samlingssalen, Sigfridssalen där Musik i Syd / Musica Vitae huserar. Byggnadens exteriör är kulturminnesskyddad och byggnaden har rivningsförbud. Den akustiska utvärderingen visade att salen har för mycket klang och att klangdiagrammet har “fel” form. För att åtgärda det arbetade vi tillsammans med akustiker fram ett helhetskoncept med flera ingående delar: en textil takarmatur, lateraldiffusorer på vägg, ljudabsorbenter på vägg och skärmar på scen. Arbetet var en växelverkan med akusiker och skedde i dialog med verksamheten för att klara en begränsad budget. Övergripande mål och syfte var att förbättra musikernas arbetsmiljö och samspelsmöjligheter, förbättra akustik både på scen och i publiken och göra det möjligt att framföra fler musikformer som jazz. Merparten av de ingående delarna i helhetskonceptet färdigställdes och levererades.
Genom arbetsmetoden Acoustic Studio jobbar vi med akustiskt och arkitektoniskt utmanande uppdrag tillsammans med akustiker Johan Mestre och levererar en färdig produkt. Acoustic Studio passar för innovativa uppdrag, där det inte finns någon färdig produkt på marknaden, eller annan lösning att ta till på förhand. Processen är både utredande och praktiskt på samma gång. Vi varvar ljudmätningar med prototypbyggande, beräkningar med skisser och gör ofta fullskaletester på plats under arbetets gång, där kund och verksamhet kan vara delaktiga. Det är en kreativ process där vi arbetar med tekniska och estetiska frågor parallellt och där det gemensamma slutresultatet är målet för alla inblandade. Genom att gå ifrån den linjära processen och våga testa andra vägar hittar vi nya spännande lösningar.
Musica Vitae – Sigfridssalen
Fastigheten har en lång och innehållsrik historia som börjar redan 1750. Den sk Baumgartska gården utgör idag ett av stadens äldsta och mest prominenta byggnadsverk och i tillbyggnaden ligger samlingssalen, Sigfridssalen där Musik i Syd / Musica Vitae huserar. Byggnadens exteriör är kulturminnesskyddad och byggnaden har rivningsförbud. Den akustiska utvärderingen visade att salen har för mycket klang och att klangdiagrammet har “fel” form. För att åtgärda det arbetade vi tillsammans med akustiker fram ett helhetskoncept med flera ingående delar: en textil takarmatur, lateraldiffusorer på vägg, ljudabsorbenter på vägg och skärmar på scen. Arbetet var en växelverkan med akusiker och skedde i dialog med verksamheten för att klara en begränsad budget. Övergripande mål och syfte var att förbättra musikernas arbetsmiljö och samspelsmöjligheter, förbättra akustik både på scen och i publiken och göra det möjligt att framföra fler musikformer som jazz. Merparten av de ingående delarna i helhetskonceptet färdigställdes och levererades.
Genom arbetsmetoden Acoustic Studio jobbar vi med akustiskt och arkitektoniskt utmanande uppdrag tillsammans med akustiker Johan Mestre och levererar en färdig produkt. Acoustic Studio passar för innovativa uppdrag, där det inte finns någon färdig produkt på marknaden, eller annan lösning att ta till på förhand. Processen är både utredande och praktiskt på samma gång. Vi varvar ljudmätningar med prototypbyggande, beräkningar med skisser och gör ofta fullskaletester på plats under arbetets gång, där kund och verksamhet kan vara delaktiga. Det är en kreativ process där vi arbetar med tekniska och estetiska frågor parallellt och där det gemensamma slutresultatet är målet för alla inblandade. Genom att gå ifrån den linjära processen och våga testa andra vägar hittar vi nya spännande lösningar.