
Bättre akustik på Norrlandsoperan
Ett Acoustic Studioprojekt med konserthallen och operasalen på Norrlandssoperan. Syftet var att åtgärda en rad rumsakustiska problem som verksamheten upplevt vid olika tillfällen. Orkestern var nöjd med salens akustik vid föreställning, men upplevde problem vid repetitionstillfällen utan publik. Det gjordes utredning där man kunde fastställa att musikerna hade svårt att höra varandra och sig själva tydligt i den tomma salen. Man utvärderade olika åtgärder med väggtextiler i kombination med reflekterande skärmar i olika vinklar och positioner vid orkestern. I utvärderingen hittades en typlösning som orkestern kunde enas om.Verksamheten beslutade att göra en permanent förändring av konserthallen som återskapade effekten av den utförda studien. I samarbete med akustiker Johan de Sousa Mestre laborerade vi med olika utföranden av reflektorer och textiler för att hitta en akustisk lösning som skulle passa den befintliga arkitekturen. Resultatet blev två akustiska reflektorer på ömse sidor orkestern i kombination med hissbara textiler längs salens övre sidoväggar och bakvägg.
Reflektorerna byggdes i plywood och utformades som jättelika, veckade papper. Veckningen skapar diffusare reflexer och ger bättre spridningsyta så att större del av orkestern omfattas. Läget och vinkeln på reflektorerna är anpassat för att reflexerna skall täcka in motsatta sidan av scenen, så att musikerna tydligt kan följa vad de övriga spelar.
För att ge ett svävande och papperslätt intryck har vi hållit ner reflektorns tjocklek och dolt dess infästning. Stabiliteten har vi uppnått genom att använda skivverkan i tre olika plan; Skärmens veckningar hjälper också till att skapa en stabil och stum konstruktion.
Uppdraget utökades senare med att ta fram åtgärder för orkesterdiket i operahallen. Där fanns bla problem med för starka ljudreflexer för de musiker som var placerade under det överskjutande scengolvet. Man hade även önskemålet att kunna variera rumsakustiken med olika föreställningar och dukningar (olika placering av instrument).
Här jobbade vi med ljuddämpande ytor under det överskjutande scengolvet och de bakre väggarna. I den rundade väggen som vätter åt publiken samt på sidoväggarna har vi en ljudabsorberande väggkonstruktion bakom ställbara vertikala björklameller. Genom att stänga eller öppna lamellerna i olika fält kan man anpassa absorptionen i olika lägen. Även i stängt läge har ytan en viss diffusion genom centimeterstora spalter mellan lamellerna. Vi strävade efter en så stor enkelhet som möjligt i mekaniken för att undvika slitage och dyrt underhåll. Resultatet blev att lamellerna roterar kring ett rundstål. Undersidan har en V-formad profil som passar i frästa spår i understycket som gör att lamellerna kan justeras i 90° steg.
Uppdraget löpte parallellt med omfattande renoverings- och ombyggnadsåtgärder för byggnaden i helhet. Vår del färdigställdes under september 2016.
Bättre akustik på Norrlandsoperan
Ett Acoustic Studioprojekt med konserthallen och operasalen på Norrlandssoperan. Syftet var att åtgärda en rad rumsakustiska problem som verksamheten upplevt vid olika tillfällen. Orkestern var nöjd med salens akustik vid föreställning, men upplevde problem vid repetitionstillfällen utan publik. Det gjordes utredning där man kunde fastställa att musikerna hade svårt att höra varandra och sig själva tydligt i den tomma salen. Man utvärderade olika åtgärder med väggtextiler i kombination med reflekterande skärmar i olika vinklar och positioner vid orkestern. I utvärderingen hittades en typlösning som orkestern kunde enas om.Verksamheten beslutade att göra en permanent förändring av konserthallen som återskapade effekten av den utförda studien. I samarbete med akustiker Johan de Sousa Mestre laborerade vi med olika utföranden av reflektorer och textiler för att hitta en akustisk lösning som skulle passa den befintliga arkitekturen. Resultatet blev två akustiska reflektorer på ömse sidor orkestern i kombination med hissbara textiler längs salens övre sidoväggar och bakvägg.
Reflektorerna byggdes i plywood och utformades som jättelika, veckade papper. Veckningen skapar diffusare reflexer och ger bättre spridningsyta så att större del av orkestern omfattas. Läget och vinkeln på reflektorerna är anpassat för att reflexerna skall täcka in motsatta sidan av scenen, så att musikerna tydligt kan följa vad de övriga spelar.
För att ge ett svävande och papperslätt intryck har vi hållit ner reflektorns tjocklek och dolt dess infästning. Stabiliteten har vi uppnått genom att använda skivverkan i tre olika plan; Skärmens veckningar hjälper också till att skapa en stabil och stum konstruktion.
Uppdraget utökades senare med att ta fram åtgärder för orkesterdiket i operahallen. Där fanns bla problem med för starka ljudreflexer för de musiker som var placerade under det överskjutande scengolvet. Man hade även önskemålet att kunna variera rumsakustiken med olika föreställningar och dukningar (olika placering av instrument).
Här jobbade vi med ljuddämpande ytor under det överskjutande scengolvet och de bakre väggarna. I den rundade väggen som vätter åt publiken samt på sidoväggarna har vi en ljudabsorberande väggkonstruktion bakom ställbara vertikala björklameller. Genom att stänga eller öppna lamellerna i olika fält kan man anpassa absorptionen i olika lägen. Även i stängt läge har ytan en viss diffusion genom centimeterstora spalter mellan lamellerna. Vi strävade efter en så stor enkelhet som möjligt i mekaniken för att undvika slitage och dyrt underhåll. Resultatet blev att lamellerna roterar kring ett rundstål. Undersidan har en V-formad profil som passar i frästa spår i understycket som gör att lamellerna kan justeras i 90° steg.
Uppdraget löpte parallellt med omfattande renoverings- och ombyggnadsåtgärder för byggnaden i helhet. Vår del färdigställdes under september 2016.